Як складати запитання для опитувань. Корисні поради

Ви вже визначилися з метою дослідження, знаєте, яка інформація вам потрібна і як ви будете аналізувати отримані дані? Отже, настав час подумати про формулювання питань, на які доведеться відповідати респондентам. Пропонуємо 10 корисних порад, як скласти запитання для опитування.

  1. Уникайте питань з очевидними відповідями. Наприклад: «Як вплине інфляція на ціни у крамниці “Х”?»
  2. Не використовуйте жаргонні слова та скорочення. Якщо вам потрібно додати сленговий термін або абревіатуру, дайте чітке визначення для кожного з них.
  3. Одне речення має містити лише одне запитання. Добре подумайте над тим, як сформулювати питання, щоб отримати необхідну інформацію. Для цього можна створити кілька окремих і простих питань.
  4. Питання мають бути зрозумілими й лаконічними. Уникайте двозначності. Ви повинні бути впевненими, що респонденти зрозуміють кожне питання.
  5. Подумайте, чи мають ваші респонденти достатньо ресурсів і знань, щоб дати відповіді на питання. Якщо для цього їм знадобиться шукати додаткову інформацію або спеціально готуватися, ризик того, що вони пропустять кілька запитань або взагалі не стануть проходити опитування, підвищується.
  6. Питання мають бути коректними. Слідкуйте за тим, щоб вони були об’єктивними та не мали явного позитивного або негативного навантаження.
  7. Враховуйте, чи комфортно почуватимуть себе респонденти, відповідаючи на ваші питання. Готовність учасників давати відповіді залежить від ступеню приватності ваших питань. Наприклад, якщо ви збираєте інформацію про стан здоров’я, чітко зазначайте, що конфіденційність респондентів буде збережена.
  8. Якщо ви використовуєте закриті питання та надаєте кілька варіантів відповідей, перевірте, щоб було зазначено всі можливі варіанти. Іноді для полярного питання, яке вимагає відповіді «так» або «ні», слід додати й третій варіант: «Я не впевнений(-а)/я не знаю».
  9. Починайте опитування питаннями, які не збентежать респондентів і на які вони з радістю дадуть відповідь. Питання про особисту інформацію, демографічні дані та фінансове становище завжди розміщуйте в кінці опитування. Так респонденти охочіше відповідатимуть на більшість питань. А от якщо вимагати від респондентів зазначити демографічні дані на самому початку анкети, імовірніше, вони не стануть її заповнювати, тому що вважатимуть такі запитання занадто особистими.
  10. Не поєднуйте прохання надати особисту думку із запитаннями про факти. Розподіліть їх у різні групи.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *