Початок роботи: як ефективно підготуватися до створення опитування

Для успіху будь-якого опитування попередня підготовка – критично важлива. Перш ніж формулювати конкретні питання анкети, варто відповісти на декілька основних питань. Підготовка заздалегідь є запорукою хороших результатів. Лише в процесі підготовки можна визначити необхідний дизайн, формат та питання.

Яка інформація потрібна?

Підготовка будь-якої анкети починається із чіткого розуміння необхідної інформації для досягнення цілей опитування. Важливо визначити власні очікування щодо кількості та якості інформації, яку необхідно отримати в результаті.

Перш ніж почати формулювати питання, необхідно чітко визначити, що ви хочете «почути» в результаті опитування. Найпростіший спосіб – це скласти перелік інформації, на отримання якої націлене опитування.

Сформульовані очікування щодо типу отриманої інформації – це завжди хороша ідея.

Також варто знати заздалегідь, яка інформація буде збиратися після опитування. Який звіт буде формуватися? Які типи графіків та таблиць будуть представлені в ньому?

Хто ваша цільова аудиторія?

Цільова аудиторія – це ключовий фактор, оскільки саме вона є предметом дослідження. Чітке розуміння цієї аудиторії, її підвидів та підгруп з усіма характеристиками, як от: вік, географія, діяльність та інші, є дуже важливим.

Загалом, є лише два можливі варіанти:

  1. Проведення опитування за участю цілої групи (наприклад, опитування всіх працівників компанії)

Або

  1. Проведення опитування за участю групи вибірки (наприклад, репрезентативне опитування електромеханіків країни).

Працюючи з вибіркою, варто мати чітке розуміння масштабу і параметрів всієї групи дослідження: наприклад, загальна кількість осіб, що беруть участь у дослідженні, вікові обмеження, гендерний баланс, географічний розподіл та розподіл різних підгруп. Параметри вибірки повинні відповідати співвідношенням у всій досліджуваній спільноті.

Кількість респондентів у групі вибірки також важлива. Чим більша кількість респондентів, тим менше статистичних помилок буде у результатах. Наприклад, у групі дослідження з 10000 людей опитування 1000 респондентів дасть похибку 3%, опитування 400 осіб – 5%, а 100 осіб – більше 10%.

На скільки легко респондентам відповідати?

Варто врахувати, на скільки респондентам легко чи важко говорити про досліджувані питання та надавати інформацію. Якщо специфіка теми ускладнює вільну відповідь респондентів, їх оцінку чи надання інформації, краще знайти інший шлях для отримання такої інформації.

Як буде аналізуватися зібрана інформація?

Сучасні технології надають могутній арсенал інструментів для аналізу даних. Вибір – це питання зручності та, певною мірою, доступності ресурсів, пов’язаних із обробкою інформації.

Як буде проводитися опитування?

Коли мова йде про веб-опитування, відповідь проста, але варто вирішити, який із онлайн-підходів буде найефективнішим для передачі анкети конкретній групі респондентів.

Веб-посилання на анкету підійде для проведення анонімного опитування.

Розсилка електронних листів буде хорошим варіантом для зв’язку з конкретною групою респондентів – працівників компанії, споживачів конкретної продукції та ін.

Сайт об’єднає цільові групи респондентів за інтересами, наприклад, завдяки самій темі сайту.

Поширення у Facebook чи в інших соціальних мережах підійде для опитування думки окремих спільнот – фан-клубів брендів чи продуктів, кола друзів та ін.

Користь для респондентів

Яку користь отримають респонденти від участі у дослідженні? Це питання не варто недооцінювати.

У дослідженні чи у супровідному електронному листі варто надати пояснення, як саме відповіді респондентів допоможуть у проведенні дослідження. Наприклад, «Ваші відповіді допоможуть покращити якість обслуговування клієнтів у наших центрах» – це буде належним обґрунтуванням, чому їм варто виділити декілька хвилин та заповнити анкету.

Залежно від можливостей та цілей окремих ініціаторів веб-опитувань, за заповнення анкет може надаватися винагорода. Вона може бути незначною, як, наприклад, квиток на масовий захід чи участь в лотереї з призами. Загалом, система винагород суттєво підвищує кількість відповідей.

Визначення послідовності

В ході розробки анкети важливо подумати, чи не вплине певна група питань на відповіді респондентів на наступний ряд питань. Такий вплив може спотворити остаточний результат дослідження. Іноді надання великої кількості інформації чи навіть звичайна презентація цілей дослідження може призвести до певної упередженості респондентів. Така «прихильність» обов’язково призведе до відхилення.

Деякі експерти рекомендують почати анкету з ряду оцінних питань – тих, які вимагають особистої думки та ставлення. У більшості випадків, такий підхід є ефективним.

Неписане правило говорить, що «паспортний» тип питань варто розміщувати в кінці анкети – ті, які стосуються віку, статі, місця проживання та ін.

На початку опитування завжди варто подавати короткий вступ, який пояснює характер та важливість проекту. Так само, в кінці тексту рекомендується подякувати за участь: «Дякую!»

Розрахунок часу важливий

Варто пам’ятати, що опитування повинні бути короткими, швидкими та не забирати багато часу. В ідеалі, опитування повинно забирати не більше п’яти хвилин. Припустимо, що протягом однієї хвилини людина відповідає на 3-4 питання, то за п’ять хвилин вона зможе заповнити анкету з 15 питань. Відкриті питання (із місцем для тексту) займають на 3-5 хвилин більше, ніж закритті.

При проведенні опитування, зведення анкети до мінімуму зіграє на вашу користь. Тому, якщо питання визначені і готові до розсилки, варто ще раз уважно їх проаналізувати з точки зору часу, який займе відповідь на них. Найкращим способом такого аналізу буде попросити іншу людину (колегу, друга) заповнити анкету, перш ніж розсилати її конкретним респондентам.

Попереднє тестування анкети

А поки все вищезазначене стосується факторів, які варто врахувати перш ніж формулювати питання, перед відправленням опитування респондентам необхідно зробити останній крок.

Попереднє тестування анкети зможе виявити значні недоліки, які можуть бути непомітними для автора анкети. Щоб уникнути таких недоліків, рекомендується декілька разів «протестувати» опитування. Чи є в анкеті питання, на які відповідь може бути неоднозначною? Чи містять питання незрозумілі чи обурливі моменти? Чи є в анкеті питання, які змушують респондентів замислюватися? Чи зрозуміло респондентам, що від них вимагається? А якщо поставлені питання не розкривають їхньої думки? Попереднє тестування допомагає виявити можливі сумніви, сум’яття, невпевненість респондентів, а також викривлення їхніх відповідей.

Після цього, опитування можна розсилати респондентам.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *